torsdag 26 maj 2011

Sömn och kost

Läste nyligen en enastående briljant artikel i DN (man försöker hålla uppdateringen i bra skick.. Som vissa klagar alltså). Kortfattat handlade den om att sömnbrist kan leda till fetma (i och för sej kan allt nuförtiden relateras till fetma, men fuck the rules..). Efter en enda vaknatt svarar kroppen med att dra ner energiförbrukningen med 15 procent gentemot om du skulle ha sovit dina åtta timmar. Även produktionen av fetmahormonet Ghrelin ökar drastiskt.

Tänkte bara berätta det, så jag inte behöver ha dåligt samvete att hoppa i säng (själv inatt igen) nu på sturtt (egendesignad stavning..). För jag ska ju trots allt upp om sju timmar. Och några extra valkar är väl ganska onödigt att lägga på sej såhär inför sommartider, beach och mysiga solnedgångar..

Om inte annat märker man hänsynslös skillnad när man inte har sovit tillräckligt. Dock är det ju upp till personen i fråga, men åtta timmar brukar jag utgå ifrån. Fast om jag ska va ärlig ramlar jag ofta ner på 6, kanske till och med 5. Fy Patrik, skäms! Hur som helst märks det på träningarna. Man har en helt annan leklust med bollen, en koncentration utanför dessa världar (i jämförelse..) och en större ork när man väl sover. Främst fokuset med passningar, bollmottagningar och avslut märks väl. Man kanske ska börja sova lite på vardagar också (inte bara inför matcherna..). Idag slumrade jag ju trots allt till på toan på jobbet. 20 min senare: "Oj jävlar, hoppas ingen märker nåt..". Så smög jag försiktigt ut som en egen liten James Bond-karaktär som jag är!


Phille, känner du igen dej?! (Mr trötter..)


Nu ska det nya livet börja. Imorgon ska jag upp långt före tuppen! Ta en powerwalk till jobbet. Sen minska ner min magsäck från elefant- till myrstorlek. Gör ju inte av med samma energi utan mitt hyperaktiva jobb.. Så då blir det liiiite mindre av det goda, tyvärr (maaaaat alltså).

Jag vet att prestationen på planen påverkas fanatiskt mycket av din sömn, din kost och din träning (självfallet..). Även din kropp. Så nu ska det tränas (räcker..), ätas (mindre..) och sovas (får man aldrig nog av..). Gör så du med, gubben/gumman! Träna som en blådåre (för att få bort onödiga matförråd på kroppen, lågenergiträning som långa promenader eller lätt jogg). Sov dina åtta timmar. Käka tills du blir mätt, men inte mer. Här kommer kostrådgivningen med "KJ" Ljungberg:

  • Skaffa en mixer! Börja shaka loss.. Varför inte röra på höfterna samtidigt som man gör en shake bestående av havregryn, ägg (eller hur Peter?!), frysta bär, glass, Marabou.. (Okej, jag svävade iväg lite som vanligt.. Men ni fattar vitsen)
  • Ät som vanligt, bara inte fullt så mycket. Och inte heller enligt den gamla traditionella tallriksmodellen. Mindre kolhydrater, mer protein!
  • Ingen yoghurt, kräm och liknande. "Kaggen, här kommer vi!" ropar fettpartiklarna.
  • Inga proteindrycker. Bara vätskebindande skit. Rent och naturligt står mannen, myten för!

Följ detta gott folk. Jävlar vilka biceps som kommer växa fram! (kolla Ljungbergs!) Nej, nu har fasiken sängen fått vänta för länge. "Två sekunder gubben, sen kommer jag..". Jag ska ju trots allt upp och förbränna nåt som tydligen inte finns.

See ya, don´t wanna be ya! 

4 kommentarer:

  1. Är Anna Skipper ditt nya smeknamn Putte?

    SvaraRadera
  2. Jadu Owe Skipper..
    Tror de blir svårt att krympa magsäcken genom att ta powerwalks men du va inne lite på de själv och ja har sagt de till dig också.. Ät mindre portioner flera gånger om daagen ;)

    Lycka till imorrn!
    Mvh Grismästarn ;)

    SvaraRadera